سیستم های فروش
یکی از راهکارهایی که احتمال فروش را بالاتر می برد داشتن سیستم فروش ( Sales System ) است . فروشندگان حرفه ای سیستم فروشی را جایگزین محصول فروشی کرده اند . سیستم فروشی به این معناست که ما بجای اینکه یک محصول را پیشنهاد دهیم ، یک مجموعه ای محصولات و خدمات را پیشنهاد دهیم .
به عنوان مثال یک معلم خصوصی را در نظر بگیرید . به جای اینکه این معلم نرخ ساعتی خود را اعلام کند بهتر است بسته های ساعتی متفاوت با قیمت های متفاوت را اعلام کند . مثلاً بسته های 3 ساعته ، 5 ساعته ، 10 ساعته و … که هر کدام قیمت متناسب با تعداد ساعت را دارد به طوری که هر چه تعداد ساعات بالاتر رود قیمت سرشکن برای مشتری پایین بیاید .
هر کدام از بسته های پیشنهادی بهتر است اسم مجزا به خود را داشته باشد . به عنوان مثال بعضی از آژانس های تبلیغاتی برای خدمات خود بسته هایی با نام های برنزی ، نقره ای ، طلایی و الماسی را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند .
همچنین برای اینکه مشتریان بسته های پیشنهادی ما را بخواهند تهیه کنند باید یکسری مراحل برایشان تعریف شود . این مراحل به گونه ای باید باشد که مشتری با کمترین سردرگمی بتواند طی کند تا خرید خود را تکمیل کند . به عنوان مثال برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی باید 1- در آن وبسایت ثبت نام کنیم ؛ 2- انتخاب های خود را به سبد خرید اضافه کنیم ؛ 3- آدرس مورد نظر خود برای دلیوری را وارد کنیم ؛ 4- پرداخت را انجام دهیم ؛ 5- کد پیگیری را دریافت کنیم. این مراحل نشان از نظم حاکم بر آن وبسایت است . یا به عنوان مثال دیگری یک سفارش تلفنی از یک رستوران را در نظر بگیریم . مراحل بدی صورت است : 1- تماس بگیریم ؛ 2- سفارش خود را بگوئیم ؛ 3- کد اشتراک را اعلام کنیم ؛ 4- غذا را درب منزل تحویل بگیریم ؛ 5- هزینه را به پیک پرداخت کنیم .
نکته ای که در مورد مراحل وجود دارد این است که بهتر است تعداد مراحل تعریف شده برای مشتری فرد باشد . شاید برایمان سوال پیش بیاید که چرا بهتر است تعداد مراحل فرد باشد ؟ پاسخ این است که ذهن انسان در مواجهه با تعداد مراحل زوج سریعتر پرونده آن را مختومه اعلام می کند دیگر به بررسی آن نمی پردازد . اما زمانی که تعداد مراحل فرد باشد ، ذهن انسان به صورت ناخودآگاه پرونده را همچنان باز نگه میدارد و به بررسی پیرامون خرید خود ادامه می دهد .
حال که با سیستم فروش آشنا شدیم این نکته را نیز به خاطر داشته باشیم که هر چه تعداد بسته های پیشنهادی بیشتر باشد ، احتمال فروش بالاتر خواهد رفت . بر همین مبنا است که به رستوران های موفق دارای منوی بسیار متنوعی هستند . چون بالاخره یک مورد پیدا خواهد شد که باب میل و مناسب جیب مشتری باشد .
کلام آخر اینکه اگر سیستم داشته باشیم یعنی نظم داریم ، برنامه داریم ، قوام داریم .
بنده تجربه جالبی در فروش پکیج ها داشتم . یکی بین پکیج های طلایی و نقره ای و برنزی کمترین درخواست برای پکیج نقره ای بود. مشتری هامون یا برنزی رو انتخاب میکردند بخاطر هزینه کمش یا طلایی رو انتخاب میکردند بخاطر کامل بودنش