انتظارات مشتری
بر مبنای تحقیقاتی که در کشور آمریکا انجام شده است و طی آن توقعات و انتظارات مشتریان ( Customer Expectations ) از آنها پرسیده شده است موارد زیر را به عنوان بزرگترین انتظاراتشان به ترتیب بیان کرده اند :
- تمرکز بر مشتری Customer focused
- دانش کافی Knowledgeable
- پیله نکردن Not pushy
- گوش دادن Listen
- راحتی Make it easy
- حرفه ای بودن Professional
تمرکز بر مشتری Customer focused
مشتریان انتظار دارند که فروشنده تمرکز خود را به جای کالای خود بر روی مشتری معطوف کند .
دانش کافی Knowledgeable
مشتریان انتظار دارند فرشنده دانش کافی در مورد کالا یا محصول خود داشته باشد و بتواند از نظر فنی و موارد استفاده توضیحات لازم را در مورد کالا ارائه دهد .
پیله نکردن Not pushy
بر طبق این نظرسنجی مشتریان به شدت از فروشنده هایی که سمج هستند و بر سر موضوعی پافشاری می کنند بیزار هستند و به هیچ وجه در کنار چنین فروشنده هایی احساس راحتی نمی کنند .
راحتی Make it easy
تا جای ممکن کار را برای مشتری راحت کنید . هر چقدر که می توانید فرایند خرید را برای مشتری تسهیل کنید .
گوش دادن Listen
گوش کردن به حرف مشتری یکی از پارامترهای مهم است که به شدت در موفقیت فروش تأثیر گذار است . تا حد امکان حرف مشتریان را با دقت گوش دهید تا به نیاز واقعی آنها پی ببرید .
حرفه ای بودن Professional
مشتریان به فروشندگان حرفه ای اعتماد می کنند . حرف ای بودن را هم باید در ظاهر باشد و هم در رفتار . یک فروشنده حرفه ای خوش لباس است ، خوش بیان است ، خوش بو است ، با ادب است و از همه مهم تر دانش کافی در مورد محصول خود دارد .