هزینه جذب مشتری
بسیاری از کسب و کارها تنها پس از چند سال و یا حتی چندماه از شروعشان جمع می شوند . وقتی از صاحبان آن کسب و کار ها پرسیده می شود که به چه علت ادامه نمی دهند اکثرشان یک پاسخ مشترک می دهند و آن این است : ” برایمان صرفه اقتصادی ندارد “. مگر این افراد از قبل حساب و کتاب نکرده اند که تنها در مدت زمان کوتاهی به این نتیجه میرسند ؟
پاسخ به پرسش بالا این است که در اغلب موارد صاحبان کسب و کار هزینه جذب مشتری را نادیده می گیرند . محاسبه هزینه جذب مشتری ( Client Acquisition Cost ) معمولاً پیش از راه اندازی کسب و کار به صورت تخمینی بدست می آید . برای این کار بهتر است از افرادی که در این زمینه تجربه دارند کمک گرفته شود . اما برای کسب و کارهایی که سابقه فروش قبلی را داشته اند محاسبه هزینه جذب مشتری قدری راحت تر است . زیرا با دانستن هزینه هایی که برای بازاریابی صورت گرفته است و دانستن تعداد مشتریان جذب شده می توان به هزینه جذب مشتری دست یافت .
هزینه های جذب مشتری شامل تمامی هزینه هایی است که انجام می شود تا افراد جذب برند ما شوند و در نهایت از ما خرید کنند . هزینه هایی از جمله :
- حق عضویت
- شبکهسازی
- غذا و سرگرمی
- حقوق کارکنان
- ایاب و ذهاب
- بازاریابی
- و…
نا گفته نماند که هزینه جذب مشتری در دوره های مختلف متفاوت خواهد بود به طوری که هزینه جذب مشتری در سال اول بسیار بیشتر از سال های بعد است . بدیهی است که در سال اول به دلیل هزینه های زیرساختی و هزینه های تبلیغاتی اولیه هزینه ها برای جذب مشتری بیشتر است .
به یاد داشته باشیم که اگر هنوز هزینه جذب مشتری را محاسبه نکردیم همین امروز اقدام کنیم .
بله درسته ما هم این تجربه رو داشتیم متاسفانه